• manufacturer/type:

Dux, Pernilla easychair

• designer, year:

Bruno Mathsson, c.1956

• material:
birch plywood with canvas and wool upholstery

• measurements:

36 w x 32 d x 38 h inches

• condition:

Upholstery shows minor ambient soiling from age. Scattered scratches and minor wear to base, consistent with use. Large stain on the inside of canvas. Overall good and nice vintage condition.

• background:

iconic piece of modernism by famous architect, professor and furniture designer Bruno Mathsson. An evergreen version of the chair produced by Dux and bought by first owner about 35 years ago.

• literature:
-


sold     CONTACT

M261: Bruno Mathsson easychair ‘Pernilla’ produced by Dux

Home     Furniture     Lighting     Objects     Info     Archive     Links

© Salonfähig, 2012

Home     Furniture     Lighting     Objects     Info     Archive     Links

Bruno Mathsson (Värnamo 13 januari 1907 - Värnamo 1988), Zweedse architect, meubelontwerper, ondernemer en filosoof,


“Bruno Mathsson is een selfmade man, een meubelmaker in de echte zin van het woord. Hij werd opgeleid in het atelier van zijn vader, die kasten maakte. Hij beheerste de techniek van het gebogen hout zodanig dat hij er in slaagde om comfortabele meubels te maken met zo weinig mogelijk materiaal. Meer nog, hij bestudeerde het menselijk zitgedrag grondig en slaagde er in om met een minimum aan hout een zo groot mogelijk zitcomfort te ontwikkelen.” - (Sture Ericsson)


Bruno Mathsson ontwierp vanaf 1933 vooral meubilair voor het familiebedrijf. Zijn zeer organische stoel Eva (1934) en chaise longue Pernilla (ca. 1934) met vederlichte frames van gebogen hout, gewoven hennepbekleding en beuken zittingen waren misschien niet zeer gebruiksvriendelijk, maar ergonomisch beter dan de chaise longue Model nr. 43 (1936) en de stoel Model nr. 406 (1936-1939) van Alvar Aalto.

In 1936 mocht Mathsson zijn werk tentoonstellen in het museum Röhsska in Göteburg en een jaar later nam hij deel aan de Wereldtentoonstelling 'Exposition Internationale des Arts et des Techniques dans la vie moderne' in Parijs waarmee hij internationaal doorbrak.

Van 1945 tot 1957 richte Mathsson zich vooral op de architectuur en ontwierp hij diverse eenvoudige structuren van glas, hout en beton voor zomerhuisjes en klaslokalen. 'Ook hier paste hij zijn principes van functionaliteit en een minimum aan materiaalgebruik toe.' - (Sture Ericsson)

Een jaar later nam hij de leiding van zijn vaders bedrijf - de Firma Karl Mathsson - over en ontwierp hij meubilair met de wiskundige Piet Hein (geb. 1905), waaronder de prachtige houten tafel Superellipse (1964), die later in productie werd genomen door Fritz Hansen.

In 1955 ontving hij de Gregor Paulsson-medaille in Stockholm. Zijn meubilair werd tentoongesteld in Stockholm, Oslo, Dresden en New York in respectievelijk 1963, 1976, 1976 en 1982. bron: www.kunstkanaal.nl